Peristiwa ini berlaku berikutan pengumuman keputusan Pilihanraya Umum pada 10 Mei 1969.
13mei8xo1 Peristiwa 13 Mei
13mei3rr1 Peristiwa 13 Mei
300px13mei5cl6 Peristiwa 13 Mei
66484058gb2 Peristiwa 13 Mei
Dr. Tan Chee Khoon dari parti Gerakan telah menang besar di kawasan Batu, S’gor. Beliau minta kebenaran polis untuk berarak meraikan kemenangan parti tersebut di S’gor yang menyaksikan 50:50 di S’gor. Perarakan tersebut menyebabkan kesesakan jalan raya di sekitar KL. Perarakan hingga ke Jln Campbell dan Jln Hale dan menuju ke Kg Baru. Sedangkan di Kg Baru, diduduki lebih 30,000 orang Melayu yang menjadi kubu UMNO, berasa terancam dengan kemenangan pihak pembangkang. Di sini letaknya rumah Menteri Besar S’gor ketika itu, Dato’ Harun Idris.
Dikatakan kaum Cina yang menang telah berarak dengan mengikat penyapu kepada kenderaan mereka sebagai lambang kemenangan mereka menyapu bersih kerusi sambil melaungkan slogan. Ada pula pendapat yang mengatakan penyapu tersebut sebagai lambang mereka akan menyapu (’menyingkir’) orang Melayu ke laut. Dalam masyarakat Melayu, penyapu mempunyai maksud yang negatif. Ada yang mencaci dan meludah dr atas lori ke arah org Melayu di tepi jln.
Perarakan kematian Cina
Akibat daripada rusuhan maut tersebut, kesesakan jlnraya turut berlaku.
Di Jinjang, Kepong, kematian seorang Cina akibat sakit tua diarak sepanjang jln dgn kebenaran polis. Namun perarakan kematian bertukar menjadi perarakan kemenangan pilihan raya dengan menghina Melayu.
Pd hari Selasa 13 Mei, Yeoh Tech Chye selaku Presiden Gerakan memohon maaf di atas ketelanjuran ahlinya melakukan kebiadapan semasa perarakan. Yeoh menang besar di kwsn Bukit Bintang, KL. Tapi permohonan maaf sudah terlambat.
Rumah Menteri Besar S’gor
UMNO telah mengadakan perarakan balas pada pagi 13 Mei 1969 yang mengakibatkan terjadinya peristiwa ini. Hal ini adalah kerana perasaan emosi yang tinggi dan kurangnya kawalan dari ke2 pihak. Perarakan ini x dirancang.
Orang Melayu berkumpul di rumah Menteri Besar S’gor di Jln Raja Muda Abdul Aziz di Kg Baru, KL. Dato’ Harun Idris selaku Menteri Besar S’gor ketika itu cuba mententeramkan keadaan. Rupa2nya, mrk yang berkumpul telah membawa senjata pedang dan parang pjg dan hanya menunggu isyarat lampu hijau dr Dato’ Harun Idris untuk mengamuk.
Ketika berkumpul, cerita2 tentang kebiadapan ahli parti Gerakan tersebar dan meluap2. Jam 3 petang datang berita kejadian pembunuhan orang Melayu di Setapak, hanya dua km dari rumah Menteri Besar S’gor.
4.00 petang 2 penunggang motosikal Cina yang melalui Jln Kg Baru telah dipancung. Sebuah van membawa rokok dibakar dan pemandunya dibunuh. Pemuda2 Cina yang dikatakan dari PKM dan kongsi2 gelap telah bertindak balas. Mereka membunuh orang2 Melayu di sekitar KL. Rupa2nya orang Cina dan pemuda Cina ini lengkap dengan pelbagai senjata besi, tombak dan lembing berparang di hujung seperti dalam filem lama Cina.
Rusuhan besar terjadi. Perintah darurat dikeluarkan, semua orang tidak dibenarkan keluar dari rumah. Pasukan polis berkawal di sekitar KL. Tentera dari Rejimen Renjer lebih awal dikerahkan menjaga keselamatan sekitar KL.
Rejimen Renjer
Anggota FRU semasa rusuhan 13 Mei berlaku.
Pasukan FRU dikeluarkan dr Kg Baru dan askar dari Rejimen Renjer ambil alih. Malangnya pasukan ini terdiri dari orang2 Melayu, Iban, Cina, India, Sikh, Gurkha dan lain2 turut menembak orang Melayu dan ini menyebabkan kemarahan orang Melayu semakin meluap2. Menurut laporan, ketua pasukan Rejimen Renjer dikatakan berbangsa Cina.
Pemuda2 Melayu yang mempertahankan Kg Baru dan yang lain2 mengamuk merasakan diri mereka terkepung antara orang Cina dengan askar Rejimen Renjer. Beberapa das turut ditujukan ke arah rumah Menteri Besar S’gor.
Askar Melayu
Akhirnya Rejimen Renjer dikeluarkan dan digantikan dengan Askar Melayu. Beberapa bangunan rumah kedai di sekitar Kg Baru, Jln Tuanku Abdul Rahman masih terus terbakar. Pentadbiran diambil-alih oleh Askar Melayu. Malangnya beberapa askar Askar Melayu turut masuk ke kedai2 emas Cina dan mengambil harta benda di sana. Ada yang berkata askar tersebut berpakaian preman.
Ramai orang Cina dibunuh dan dicampakkan ke dalam lombong bijih timah. Konon ada rakaman televisyen, beberapa pemuda Cina ditangkap, dibariskan di tepi lombong dan dibunuh. Bagaimanapun, sehingga sekarang, tiada bukti yang sahih mengenai rakaman ini.
Panggung Odeon
Pemuda2 Cina dari kongsi2 gelap telah bertindak mengepung Panggung Odeon, di Jln Tuanku Abdul Rahman, KL. Beberapa iklan disiarkan dalam bahasa Cina di skrin pawagam menyuruh penonton dari kalangan Cina keluar dari panggung. Penonton Melayu di panggung tersebut ramai yang mati. Ini termasuklah 2 orang Askar Melayu yang tinggal di Sungai Ramal, Kajang.
Seorang polis bernama Rahim yang tinggal di KL yang turut menonton wayang di Odeon terkena tetakan di kepala dan berpura2 mati. Beliau masih hidup hingga skrg. Akibat daripada tindakan sebegini, orang2 Melayu mulai bertindak balas, dan dikatakan kepala orang Cina yang dibunuh diletakkan di atas pagar .
Abdul Rafai Alias bersama rakan2nya dari Semenyih yang datang ke KL turut terperangkap dan terkejut dgn rusuhan kaum yang tidak disangka2 pada 13 Mei itu. Beliau turut melangkah2 mayat mereka yang telah terbunuh di atas jln.
Khabar angin mengatakan Tentera Sabil dari Sungai Manik hendak datang ke Kg Baru tetapi tersekat. Begitu juga dengan Tentera Selempang Merah dari Muar dan Batu Pahat tersekat dan disekat oleh polis di Balai Polis Kajang dan Cheras.
Ada 4 kiai di sekitar Kg Baru mengedarkan air jampi dan tangkal penebat, iaitu ilmu kebal dengan harga yang mahal . Sesiapa yang memakainya menjadi kebal dan boleh terbang2. Apa yang pasti, Askar Melayu juga telah menyelamatkan orang Melayu di Kg Baru ketika itu. Mungin juga ramai yang pernah mendengar kisah parang terbang yang terbang dan memenggal kepada orang Cina.
Namun rusuhan kaum tidak terjadi di Kelantan, Terengganu dan Pahang. Di Perak, Kedah, Pulau Pinang serta Perlis tidak ada sebarang pergaduhan. Negeri Johor dan Negeri Sembilan juga tidak terjadi apa2. Cuma ada sedikit di Melaka. Di Betong ada tembakan oleh PKM.
Ada yang menyifatkan bahawa pergaduhan ini sebenarnya adalah pergaduhan “politik” dan bukanya perkauman. Kerana sebelum itu masyarakat melayu dan cina boleh hidup dalam keadaan yang harmoni. Seperti dinyatakan pergaduhan x berlaku di negeri melayu kelantan, pahang dan kedah. Jika ia merupakan isu perkauman, pastinya hari ini tiada lagi orang cina di negeri2 tersebut kerana habis di bunuh oleh orang melayu.
Kesimpulanya, pergaduhan ini bukanlah rusuhan perkauman, kerana ia hanya terjadi selepas pilihanyaraya dan hanya melibatkan orang2 melayu dan cina di KL shj.
Angka korban
Polis dan tentera sedang mengawal Panggung Odeon yang menjadi sasaran rusuhan.
Angka rasmi menunjukkan 196 mati, 439 cedera, 39 hilang dan 9,143 ditahan. 211 kenderaan musnah. Tapi ramai telah menganggar ramai lagi dibunuh. Sebuah thesis PhD. daripada Universiti California, Berkeley menganggar seramai 2,000 orang hilang nyawa dalam peristiwa 13 Mei.
Di mana Tunku
Ketika itu (13 Mei 1969), Tunku Abdul Rahman baru pulang dari Alor Star meraikan kemenangan beliau di sana.
6.45 petang Encik Mansor selaku Ketua Polis Trafik KL memaklumkan kejadian pembunuhan kepada Tunku Abdul Rahman. Darurat diisytiharkan pada jam 7.00 malam 13 Mei 1969. Ada khabar angin mengatakan Tunku sedang bermain mahjung. Dalam tulisannya, Tunku menafikan hal tersebut.
Mageran
Negara diisytiharkan darurat pada malam 16 Mei 1969 di seluruh negara dan Mageran dibentuk di bawah pentadbiran Tun Abdul Razak. Parlimen dibubarkan.
Peristiwa 13 Mei 1969 menyebabkan Tunku Abdul Rahman dipersalahkan oleh org Melayu dan Malaysia secara keseluruhannya. Berikutan itu Tunku meletakkan jawatan pada tahun 1970. Buku “Dilema Melayu” (”Malay Dilemma”) oleh Tun Dr Mahathir telah diharamkan. Dikatakan gandingan Tun Dr Mahathir dan Anwar Ibrahim memburukkan Tunku Abdul Rahman.
Keadaan akhirnya dapat dikawal dan beberapa keputusan telah diambil bagi mencari jalan penyelesaian termasuklah penubuhan beberapa badan seperti Majlis Perundingan Negara, Dasar Ekonomi Baru dan Rukun Negara telah diciptakan.
Ternyata langkah Tunku Abdul Rahman penyingkiran Singapura dari Malaysia tidak menyelesaikan masalah perkauman. Peristiwa 13 Mei 1969 merupakan kemuncak kemarahan lama orang Melayu kerana mereka miskin di tanah air mereka sendiri.
Tahun 1969 pilihan raya diadakan semula dan memberi kemenangan 2/3 semula kepada kerajaan yang memerintah. Barisan Nasional dibentuk. Wilayah Persekutuan KL dibentuk bagi mengurangkan pengundi Cina dalam DUN Sgor. Beberapa ahli politik yang dianggap berbahaya telah ditahan melalui Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Persempadanan pilihan raya yang lebih bijaksana dan seimbang telah dilaksanakan. Sistem demokrasi, pilihan raya dan agihan kek ekonomi (hak-hak keistimewaan bumiputera) mendpt tafsiran semula. - http://crafvity.com

Mereka ini adalah antara manusia yan paling berani mati di dunia. Memang tak sayang nyawa dan melalukan sesuatu dengan niat untuk mendapatkan kepuasan dalam hidup mereka.


14 Abad yang silam, Nabi Muhammad SAW telah mengungkapkan kejadian yang akan datang dalam hadis yang diriwayatkannya. Salah satu diantara tanda-tanda Akhir zaman adalah perjalanan ibadah haji dilakukan untuk bertamasya, bisnis, riya ( pamer ) atau mengemis.

Akan tiba suatu masa di mana orang-orang kaya akan pergi haji untuk bertamasya, orang yang berpunya untuk kepentingan bisnis, orang bijak untuk pamer dan orang miskin untuk mengemis.( Diriwayatkan oleh Anas r.a. ) Tidak ada [hari] pengadilan hingga gedung-gedung yang sangat tinggi dibangun.( Diriwayatkan oleh Abu Hurairoh r.a. )As-sa'ah (Hari Kiamat) tidak akan tiba – hingga manusia berlomba-lomba membuat bangunan yang tinggi ( H.R. Bukhari )

Kita lihat kenyataannya berikut ini.

Pembangunan di area masjidil haram
Gedungnya lebih tinggi dari menara masjid, Semua gedung sedang berlumba-lumba meninggikan bangunannya
Mau kemana lagi ya ?
Wah…..ibadah hajinya bagaimana nih pak haji dan bu haji, semoga tidak terganggu pemandangan di luar…….. shopping aje, kalau punya banyak duit boleh tingal di hotel berbintang, berapa ya takrifnya………..
Dari padang pasir menjadi kota impian….makam rasul sebelah mana ya ?
Ini foto mekkah atau gedungnya
Bangunan pencakar langit..Semoga yang beribadah haji tidak terganggu dengan gemerlap malam kota mekkah..Pusat perniagaan yg akan segera dibangun
Anak cucu kita sanggup gak datang ke sini kelak……jual sawah berapa hektar ya datang ke sana ????!!!!!…….mana untanya ya??
Mekkah jadi pemandangan menarik. Semoga jamaahnya tidak sepi..AstagfirullahGemerlap kota mekkah di malam hari. Ini bukan Las Vegas !


Masjidil haram dan kabah, tempat yang diimpikan umat muslim diseluruh dunia untukMenunaikan rukun Islam ke - 5




Darra Adamkhel hanyalah sebuah kota kecil yang kumuh, terdiri dari satu jalan utama dengan beberapa lorong dan di dalamnya banyak toko-toko dan pabrik-pabrik kecil, merupakan salah satu tempat yang paling terkenal dan sangat unik yang ada di Pakistan.
Di tempat ini, di mana setiap orang dapat dengan mudah membeli senjata yang dibuat oleh penduduk tempatan - yang dapat memproduksi tiruan dari berbaga-bagai macam senjata yang ada di dunia.
Kami dapat meniru berbagai macam senjata, bahkan sebuah roket peluncur," kata Gulrez Khan seorang 'dealer' senjata yang ada di kota tersebut kepada IOL.
Darra Adamkhel, hanya setengah jam perjalanan dari Peshawar - ibukota propinsi perbatasan barat laut Pakistan, aslinya adalah sebuah pabrik senjata dari wilayah kesukuan tersebut.
Kota ini juga merupakan penghubung dari pengiriman senjata ilegal yang melintasi Pakistan dan merupakan salah satu pasar senjata swasta yang terbesar di Asia.
Setiap jenis senjata ringan dari pistol sampai ke senapang dan senapang mesin terkenal Rusia seperti Kalashnikov atau AK47 dan senjata-senjata lainnya dijual disini.
Sejak lima tahun yang lalu, pabrik senjata yang ada di Darra Adamkhel juga telah memproduksi bom dan peluncur roket.
Walaupun pemerintah berusaha menghentikan produksi senjata-senjata berat dari sana, namun sumber-sumber tempatan mengatakan bahawa beberapa senjata seperti peluncur roket yang sedang dibuat, merupakan pesanan dari pelanggan khusus.
Menurut sumber setempat, sekitar 2000 keluarga yang ada di sana terlibat dalam perniagaan memproduksi senjata.
Semua anggota keluarga turut membantu dalam perniagaan ini dan 'mewariskan' ketrampilan membuat senjata ini turun menurun dari satu generasi ke generasi berikutnya.
Menurut UU di wilayah federal administratif kesukuan (fata),tidak diperlukan adanya izin untuk pengadaan atau membawa senjata sejauh 700 km sepanjang wilayah kesukuan mulai dari perbatasan Aghanistan selatan dan timur laut Afghanistan.
Darra Adamkhel pada akhir-akhir ini mengalami perkembangan yang belum pernah terjadi sebelumnya. "Pengadaan senjata untuk kedua belah pihak Taliban dan suku-suku setempat mengalami peningkatan," kata Khan seorang dealer senjata kepada IOL.
"Kami terpaksa menambah pekerja untuk menanggulangi meningkatnya pesanan terhadap senjata yang kami buat. Mereka akan bekerja sampai akhir bulan untuk memenuhi pesanan atas pengadaan senjata."
Menurut dealer dan pembeli, satu senapang mesin AK-47 dijual hanya sekitar 225 dollar, dan saat ini mengalami kenaikan harga menjadi 1500 dollar.
Harga Kalashnikovs membubung tinggi sejak terjadinya peningkatan serangan pemerintah terhadap Taliban yang berada di lembah Swat.
Penduduk sipil pun banyak yang membeli senjata sebagai alat melindungi diri karena kurangnya perlindungan yang dilakukan pemerintah terhadap mereka.
Ali Subhan, seorang pedagang buah-buahan setempat, merupakan salah satu dari masyarakat yang membeli senjata lain yang di produksi di Darra Adamkhel.
Setelah tawar menawar singkat, saya akhirnya membayar 125.000 Rs atau sekitar 1500 dollar untuk satu senapang Kalashnikov.
"Saya telah memiliki senapang dan pistol di rumah, namun sayamesti memiliki lebih banyak lagi," kata Ali kepada IOL.
"Sesuatu kejadian yang membahayakan boleh terjadi kapan saja."
"Memiliki senjata adalah tradisi dari suku kami, apakah dalam kondisi damai ataupun perang. Tetapi dalam hari-hari saat ini, senjata telah menjadi suatu kemestian bagi kami," kata Alia seorang dari etnis Pushtun yang baru membeli senapang yang dia gantungkan di bahunya.
"Kami tidak boleh tanpa senjata dalam hari-hari ini. Anda tidak akan pernah tahu siapa, biladan di mana anda akan mengalami serangan

Ade sesiapa yg pernah dengar pasal makhluk di panggil Sulur Bidar? Namanye aneh dan makhluk ini pon aneh, cerita pasal Sulur Bidar ini tersebar luas di tasik2 besar Malaysia spt tasik Kenyir dan Chini, dan makhluk ini amat ditakuti oleh orang2 tua di sana....

So, apa sebenarnya Sulur Bidar ni? Terdapat byk versi berkaitan dengan fizikal makhluk ni, Menurut cerita2 org2 di sekitar kawasan serta org asli di sana, makhluk ini berbentuk sehelai permaidani putih, dan mempunyai kaki yg banyak spt ulat gonggok di sekelilingnya, makhluk ini ditakuti kerana ianya akan menyerang manusia, caranya Sulur Bidar akan menggulung mangsa dan menarik mangsa ke dalam air, seterusnya memotong badan manusia tersebut....

Ada versi yg berpendapat makhluk ni sejenis ular, tetapi ade versi laen yg mengatakan makhluk ni makhluk halus yg mendiami sungai2 besar dan kawasan air berpusar... mengikut pengalaman pemukat di tasik banding, kedatangannya dapat dikesan melalui buih2/pusaran yg muncul tiba2 bersama dengan daun di dasaran, daun2 yg timbul td bila diambil tak basah, maknanya daun tu kering walaupun muncul dr dasar, seperti ade sesuatu yg telah memerah/mengeringkan daun tersebut...ketika inilah anda disarankan melaungkan azan dengan kuat utk menghindarkan diri dr makhluk tersebut...

di tasik kenyir, makhluk ini sering dikatakan terserempak semasa musim hujan, terdapat cerita seorang pemancing ternampak Sulur Bidar dan cuba casting ke arahnya, (casting teknik memancing dengan melontar umpan ke sasaran dam menggulungnya semula dgn pantas) tpi mata kail pada umpan itu seolah2 menembusi badan makhluk tersebut...

terdapat versi dr kaum Red Indian ttg makhluk yg kelihatan seperti minyak beku yg terapung yg melemaskan mangsanya dan boleh menyerang melalui walaupun lubang kecil pada bot,
makhluk Red Indian ni mempunyai persamaan dgn Sulur Bidar ni,

kebenaran makhluk ini belum dapat dibuktikan secara saintifik walaupun ada yg mendakwa pernah menangkap gmbrnya

wallahualam

[sulur+bidar+3.jpeg]
Gambar dari sebuah laman web berbahasa inggeris.


Macam ni kot masa dia nak timbul, kuar buih-buih bagai...aku tak pernah tengok, tapi buleh guna kuasa imagination *

http://themanyfacesofspaces.com/Giant_freshwater_ray.jpg
Yang ni ikan pari