Fakta Cukur Bulu Kemaluan Wanita

Admin | 1/14/2011 |


Bagi sebahagian wanita mencukur bulu kemaluan penting untuk dilakukan. Tapi ada juga yang merasa malas mencukur bulu sekitar kawasan genital tersebut. Lalu, seberapa pentingkah bulu untuk dicukur?

Pakar andrologi Prof Dr dr Nukman Moeloek, Sp And mengakui bulu kemaluan memang tidak selamanya harus dicukur. "Kalau mau cukur boleh cukur,  kalau tidak juga tidak apa-apa. Yang penting jaganya supaya," kata Prof Nukman.

Selain kerana faktor kebersihan, banyak lelaki yang mengaku menyukai alat kelamin wanita tanpa bulu kerana kelihatan lebih seksi. Benarkah demikian? "Itu bergantung persepsi tiap orang. Ada yang suka seperti itu ada juga yang tidak kisah," tutur Prof Nukman.

Menurut ali Andrologi dan Biologi Kedokteran Universiti Indonesia itu, umumnya pertumbuhan bulu akan terhenti setelah 2 bulan. Jadi bulu kemaluan yang sudah panjang tidak akan bertambah panjang biarpun tidak dicukur.

Namun bulu kemaluan yang tidak dicukur memang berisiko sebagai tempat berkembangnya bakteria jika tidak dibersihkan dengan baik. Tapi jika dibersihkan dengan baik, bakteria tidak akan berkembang di kawasan itu. 

Katogeri: ,

Koleksi Sensasi Sedunia