Koleksi Sensasi

Poskad Dari Mesir Sampai Di Britain Selepas 57 Tahun


Fuh Ajaib! Poskad Dari Mesir Sampai Di Britain Selepas 57 Tahun. Apakah Kandungannya? |Margaret Eastham, 80, telah mengambil poskad yang dihantar oleh posmen di celah bawah pintu rumahnya dan amat terkejut melihatnya. Mesej ceria itu daripada kakak iparnya, Dorothy, yang meninggal dunia empat tahun lalu dan ditulis pada tahun 1954 apabila dia berhijrah ke Malaysia.

Luar biasa, kad itu mengambil masa 57 tahun perjalanan dari postbox di Yaman ke rumahnya di Britain. Mujurlah penjual bunga bersara ini masih tinggal di rumah yang sama sejak dulu, boleh lah juga dia tengok poskad tersebut.

"Sungguh menakjubkan selepas selama ini ia masih tiba. Dan ia dalam keadaan yang sangat baik." kata Puan Eastham.

Kembali pada tahun 1954, Duncan, abang kepada Merrick iaitu suami Puan Eastham, telah berhijrah ke negara yang ketika itu dipanggil Malaya untuk bekerja di ladang-ladang getah.

Pada Disember tahun itu, Dorothy isteri yang baru dikahwininya membeli tiket satu hala untuk menyertai beliau di sana, mencari masa untuk menghantar kad kembali ke England separuh jalan melalui perjalanan enam minggu di laut.


Kad yang dibeli di bandar Port Said, Mesir dan ditulis di atas kapal - menceritakan bagaimana Dorothy mendapati iklim di situ 'panas, gembira dan malas!'

Dia menulis: "pergi ke darat semalam di Port Said, dan sangat teruja untuk melihat semua orang dan tempat yang aneh."

"Telah membeli beberapa mawar merah yang indah, dan saya berbau kabin saya bersama mereka. Cantik!"

"Selamat Hari Krismas buat semua orang, saya akan mengingati anda semua."

Ia telah dipos di Aden pada 23 Disember selepas kapal itu telah diluluskan melalui Terusan Suez dan mempunyai setem 50 sen yang dihiasi dengan peta Arab dan setem 10 sen yang mengandungi imej unta.

Dorothy dan suaminya tidak tinggal di Malaya @ Tanah Melayu lama, mereka kembali ke England pada tahun 1957 setelah dia hamil dengan anak perempuan mereka, Dawn.

Mereka kemudian membuka sebuah pub tetapi Encik Eastham meninggal dunia pada tahun 1970-an, dan Dorothy meninggal dunia empat tahun lalu.

Suami Margaret Eastham pula meninggal dunia 18 bulan yang lalu, tetapi anak-anak dan cucu-cucunya telah terpesona dengan sekeping sejarah keluarga ini.

Seorang jurucakap Royal Mail berkata: "Ia sangat tidak mungkin bahawa item mel ini ada dalam sistem kami selama ini."

"Adalah sukar untuk membuat spekulasi apa yang mungkin telah berlaku, tetapi hampir pasti ia diletakkan kembali di dalam kotak pos baru-baru ini kerana kita sering menyemak semua pengisihan pejabat dan mesin kita dibersihkan."