Koleksi Sensasi

Doktor Termuda Direkod Dalam Guinness World Records


Menjadi satu kebanggaan kepada seluruh umat Islam didunia. Kerana remaja wanita ini pada usia yang muda sudah memegang jawatan sebagai seorang doktor yang paling muda di dunia.

Ismail Haniyah sangat menghormati Eqbal Asa’d. Siapa Asa’d? Dia adalah doktor termuda di dunia. Dia berasal dari Palestin.

Haniyah menegaskan Asa’d berusia 20 tahun sebagai seorang doktor yang hebat.

Asa’d adalah seorang pelarian Palestin yang tinggal di kem pelarian Palestin di Lebanon. Dia disenaraikan di Weil Cornell Medical Collage di Qatar ketika berusianya baru 14 tahun. Pada usia 20 tahun, dia mendapat gelaran sarjana di bidang perubatan dengan keputusan yang memuaskan.

Sejak kecil, Asa’d adalah seorang anak genius.

“Seorang anak wanita genius. Seorang gadis yang tamat sekolah rendah pada usia 7 tahun, “tulis Mi’raj News Agency.

Doktor Termuda Direkod Dalam Guinness World Records 3 Doktor Termuda Direkod Dalam Guinness World Records

Setiap tiga bulan, secara menakjubkan dia menghabiskan program satu tahun seluruh sekolah. Dia dengan cepat berpindah kelas dengan keputusan yang baik.

“Dia membaca, belajar, berlumba untuk mendapatkan nilai terbaik. Dalam tiga bulan, dia mampu melampaui pelajar kelas baruny , “tulis Mi’raj . Pada usia 12 tahun, dia memperoleh Baccalaureatenya. Kemudian dia ditemui oleh media dan satu penghargaan biasiswa negara asing diterimanya untuk bidang perubatan. Dia menjadi doktor pelatih termuda di dunia di usia 17 tahun.

Asa’d adalah puteri dari seorang pelarian Palestin dari Lembah Bekaa, Lebanon. Kerajaan yang membayar pendidikannya adalah Qatar .

Doktor Termuda Direkod Dalam Guinness World Records 2 Doktor Termuda Direkod Dalam Guinness World Records
Asa’d bercita-cita ingin membuka klinik di desanya iaitu di Bekaa. Akibat polisi Israel, orang Palestin tidak diberi hak untuk bekerja sebagai peguam dan doktor di Lebanon.