Koleksi Sensasi

Jambatan Paling Tua Di Dunia Berada Di India

Jambatan Rama seperti yang dilihat dari Landsat 5 TM satelit pada bulan Februari 1988

Jambatan Rama, juga dikenali sebagai Jambatan Adam, adalah sepanjang 30-batu (48 km) 103 Sandbanks yang membentuk sambungan semula jadi antara pulau Rameswaram di Tamil Nadu, India dan Mannar di barat laut Sri Lanka. Bukti geologi menunjukkan bahawa jambatan itu adalah sisa sambungan bekas tanah antara India dan Sri Lanka. Walaupun biasanya simbol sambungan dan keamanan, jambatan ini tertentu telah menyebabkan kontroversi antara Hindu, Muslim, ahli politik dan alam sekitar untuk beberapa lama sehingga sekarang.

Masalah bermula dengan asal-usul yang dilihat jambatan. Tuntutan Hindu bahawa jambatan itu dibina oleh Rama dan tenteranya ketika mereka menyerang Lanka (hari ini Sri Lanka) untuk membebaskan Sita, isteri Rama yang telah diculik oleh sepuluh kepala setan raja Ravana. Kemenangan Rama ke atas Ravana masih disambut hari ini dengan perayaan Dussera dan beliau kembali ke India tiga minggu kemudian sebagai Diwali, tahun ini jatuh pada 17 Oktober. Sebagai bukti, Hindu memetik dari buku purba Sanskrit epik, Ramayana, yang menggambarkan kehidupan Rama. Jambatan itu dianggarkan telah berumur 1.750.000 tahun dan sekaligus meneguhkan catatan yang terdapat dalam kitab kuno Ramayana.

Maklumat ini mungkin tidak begitu penting bagi para arkeologi, namun paling tidak boleh membuka gerbang spiritual bagi masyarakat dunia yang ingin mengetahui sejarah yang berkaitan dengan mitologi India.