Koleksi Sensasi

Gadis Berusia 19 Tahun Terperangkap Dalam Tubuh Kanak-Kanak 2 Tahun

Mungkin jika melihat Ajifa Khatun sepintas lalu, kita berfikir dia adalah seorang kanak-kanak kecil. Ini kerana Ajifa masih disuap makan dan di dukung oleh ibunya. Namun sebenarnya beliau adalah seorang gadis remaja berumur 19 tahun.


Ajifa dilahirkan di Mirapar, Bengal Barat, India, dalam keadaan yang sangat sihat pada tahun 1994. Ia juga mula mula berjalan dan bercakap. Namun sebelum ulang tahunnya yang kedua tiba-tiba pertumbuhannya terhenti.

Para doktor yakini bahawa Ajifa mengidap Laron Sydrome. Ini merupakan suatu keadaan genetik yang jarang berlaku yang hanya terjadi pada 300 orang di dunia. Kebanyakan sindrom itu berlaku di kawasan terpencil di wilayah Loja Selatan, Ecuador.

Para penghidap Laron Syndrome akan kekurangan hormon yang disebut IGF-1. Hormon ini yang merangsang sel untuk pertumbuhan dan membelah membentuk sel-sel baru. Tidak hanya tubuh, pesakit juga akan terperangkap dalam sifat keanak-anakkan seumur hidupnya.

Meskipun pertumbuhan Ajifa terganggu namun saudara lain tetap normal, bahkan tinggi mereka sudah melebihinya. Hingga kini tubuh Ajifa sama seperti kanak-kanak berusia 2 tahun dengan IQ kurang daripada 20. Tidak hairanlah, keadaan Ajifa ini membuat ibu bapanya sedih.

"Dia menyenangkan dan selalu mempunyai senyum di wajahnya, tapi menyedihkan melihatnya terperangkap dalam keadaan seperti ini," ujar Apila, ibu Ajifa. "Dia tidak bercakap banyak tapi dia tahu apa yang berlaku di sekelilingnya," tambah si ayah, Sekh.