Koleksi Sensasi

Tempat Yang Dilarang Ada Kematian


1. Itsukushima, Jepun:

Kematian adalah kitaran kehidupan yang akan dialami oleh semua makhluk hidup. Begitupun kita sebagai manusia. Dalam sehari pasti akan ada yang meninggal, ada pula yang dilahirkan. Di bandar-bandar berikut, kematian adalah sesuatu yang haram dan dilarang.

Menurut kepercayaan Shinto, Itsukushina adalah daerah sakral dan suci. Sehingga ketua kuil berjuang untuk jangan sampai ada kematian di sana. Ketua kuil harus memastikan tidak adanya kematian di sana. Kepercayaan ini telah ada sejak tahun 1878. Bukan hanya kematian, kelahiran pun sangat di larang. Sehingga mereka yang hamil, berumur tua, dan sakit tidak boleh tinggal di sana.



 2. Longyearbyen, Norway:

Di bandar ini, suhu udaranya sangat sejuk. Jadi bila ada mayat yang dikuburkan, tidak akan mereput. Maka dari itu kerajaan sana melarang adanya kematian. Bagi ibu hamil dan orang yang sakit kuat akan dipindahkan ke bandar lain.



3. Falciano del Massico, Itali

Di bandar ini bukan melarang sekiranya ada kematian, tetapi wilayah mereka sudah tidak mampu menampung banyak makam lagi. Kerajaan memberi peringatan untk penduduknya sentiasa menjaga kesihatan.



4. Sarpourenx, Perancis

Pemerintah desa Sarpourenx ini melarang adanya kematian kerana mahkamah telah melakukan pemberhentian lanjutan makam yang sudah ada. Bahkan bagi yang mati akan dikenakan hukuman. penduduk di sana pun bingung bila nanti mereka mati akan bagaimana ceritanya. dairishare