Koleksi Sensasi

Gloomy Sunday, Kisah Lagu yang Membuat Orang Bunuh Diri


Pada tahun 1933, sebuah lagu telah meletup di pasaran - Gloomy Sunday. Lirik lagu ini ditulis oleh Lazzlo Javor, dan susunan muziknya oleh komposer serta pianis Hungaria, Rezsoe Seres.

Sebenarnya lagu ini ditulis oleh Lazzlo untuk kekasihnya. Namun kejadian aneh terjadi pada kekasihnya itu. Kekasihnya ditemui meninggal kerana membunuh diri setelah lagu tersebut meledak. Di sisinya terdapat surat hasrat bunuh diri yang bertuliskan, Gloomy Sunday.

Banyak kejadian bunuh diri yang dikaitkan dengan lagu Gloomy Sunday, seperti pegawai Hungary yang bunuh diri di atas lirik lagu Gloomy Sunday. Bahkan insiden mengerikan terjadi di Budapest ketika lagu Gloomy Sunday dipasang di sana dan seorang pemuda kemudian menembak dirinya.

Lagu ini pernah dilarang oleh pemerintah Hungary kerana sudah memakan banyak korban. Sayangnya,lagu ini sudah terkenal hingga ke banyak negara. England juga merupakan salah sebuah negara yang pernah melarang pemutaran lagu ini di BBC (British Broadcasting Channel). Kejadian bunuh diri juga pernah terjadi di Amerika Syarikat.

Ternyata bukan hanya pendengar lagu tersebut yang terdorong bunuh diri. Tahun 1968, Rezsoe Seres yang membuat susunan musik Gloomy Sunday pun mencuba membunuh diri dengan cara terjun dari sebuah bangunan. Dia bagaimanapun sempat di bawa ke hospital, namun di sana dia mencekik dirinya sendiri hingga mati.